Przejście do sekcji:

Treść strony: Aktualności 2025

Azbest - obowiązek informacyjny do 31 stycznia 2026 r.

Obowiązek złożenia informacji o wyrobach zawierających azbest

Burmistrz Miasta i Gminy Skępe przypomina, że obowiązkiem właścicieli i zarządców przy użytkowaniu obiektów, urządzeń, instalacji i innych miejsc zawierających azbest jest, zgodnie z § 10 ust. 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 13 grudnia 2010 r. w sprawie wymagań w zakresie wykorzystywania wyrobów zawierających azbest oraz wykorzystywania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których były lub są wykorzystywane wyroby zawierające azbest (Dz. U. z 2011 r. Nr 8, poz. 31), dokonywanie corocznej inwentaryzacji wyrobów zawierających azbest poprzez sporządzenie spisu z natury.

Wynik inwentaryzacji ujmuje się w „Informacji o wyrobach zawierających azbest”, według wzoru stanowiącego załącznik do ww. rozporządzenia, aż do zaprzestania użytkowania tych wyrobów.

Ponadto właściciel, zarządca lub użytkownik nieruchomości, obiektu, urządzenia budowlanego, instalacji przemysłowej lub innego miejsca zawierającego azbest jest zobowiązany do przeprowadzenia kontroli stanu tych wyrobów w formie „Oceny stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest”.

W związku z powyższym ww. dokumenty należy składać corocznie do dnia 31 stycznia za poprzedni rok kalendarzowy, aż do zaprzestania użytkowania wyrobu i jego usunięcia.


KOGO DOTYCZY OBOWIĄZEK

Wykorzystujący wyroby azbestowe sporządza informację o wyrobach zawierających azbest corocznie, w terminie do 31 stycznia danego roku, do:

  • burmistrza, wójta lub prezydenta miasta – w przypadku osób fizycznych niebędących przedsiębiorcami,

  • marszałka województwa – w przypadku pozostałych podmiotów (np. przedsiębiorców).

Drugi egzemplarz dokumentu należy przechowywać przez okres jednego roku, do czasu sporządzenia następnej informacji.


Sposób złożenia dokumentów

Dokumenty należy złożyć:

  • a) osobiście w Urzędzie Miasta i Gminy w Skępem, ul. Kościelna 2, 87-630 Skępe, pokój 16, w godzinach pracy urzędu:

    • poniedziałek–wtorek: 7:30–16:00

    • środa–czwartek: 7:30–15:30

    • piątek: 7:30–14:30

    b) lub przesłać pocztą na adres Urzędu Miasta i Gminy Skępe.


Podstawa prawna

  • Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 13 grudnia 2010 r. w sprawie wymagań w zakresie wykorzystywania wyrobów zawierających azbest (Dz.U. 2011 r. Nr 8, poz. 31) – § 10

  • Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U. 2025 r., poz. 647) – art. 163 ust. 1


Niezbędne załączniki do wypełnienia dot. informacji znajdą Państwo poniżej do pobrania w załączeniu.

Przejdź do początku strony